“Dit is het leukste dat ik tot nu toe heb gedaan! Komen jullie snel weer?”, roept een leerling uit tijdens de evaluatie. Dat is toch het mooiste compliment dat je kan krijgen. Een top afsluiting van drie weken Rijke Schooldag op basisschool Schinveld.


Rijke Schooldag
De Rijke Schooldag is een initiatief van de Gelijke Kansen Alliantie vanuit de overheid. Door een programma voor-, tijdens en naschools aan te bieden moet de Rijke Schooldag kinderen helpen zich ten volle te ontplooien. Daarbij richt het initiatief zich op brede talentontwikkeling.
In Schinveld werd de Rijke Schooldag georganiseerd door Ecsplore, waarbij verschillende partners de inhoud van het programma verzorgen. Stichting De Rollen heeft hier aan bijgedragen met natuureducatie voor de groepen 5 t/m 8.
De kinderen zaten letterlijk te wiebelen op de stoelen om te mogen beginnen. “Ik krijg hier echt de kriebels van”, begon een leerling bij het Braakballen Pluizen, “maar ik ga het toch doen!”. Stoer!


Rechts de slakken uit de tuin van collega Lucienne, die met loepjes uitvoerig bekeken werden.
NME en ontwikkeling
“Geleedpotigen hebben een uitwendig skelet. Dat betekent dat het aan de buitenkant van het lichaam zit, niet aan de binnenkant”, begon collega Lianne. Grote ogen bij de leerlingen. “Serieus?! Ik wist niet dat die beestjes zoiets als een skelet hadden!”. De verbazing werd nog groter toen spinnen en hommels onder de microscoop werden gelegd. “Kijk die haartjes dan, wow! Eigenlijk best schattig.”
We hebben voor de Rijke Schooldag een zorgvuldige selectie uit ons lesmateriaal gemaakt. Met welke leskisten kunnen de kinderen lekker aan de slag, wat past bij deze brede doelgroep en het seizoen en wat sluit aan bij de interesses en actuele ontwikkelingen? Eigenlijk wisten we al snel: we gaan Braakballen Pluizen, op zoek naar Kriebelende Kruipertjes en aan de slag met het Bomenspel!
Daarmee leerden de kinderen onder andere over het leven van de uilen, de onderdelen van het skelet van zoogdieren, over geleedpotigen (en hun verdere indeling) en over bomen. Ook leerden ze hoe je een microscoop moet gebruiken. De werkvormen en de materialen stimuleren daarnaast de (fijne) motoriek, het observatievermogen en het samenwerken.


Ook aan de slag?
Niet alleen de leerlingen vonden het drie leuke middagen. Wij kijken er ook met veel plezier op terug en gaan met een goed gevoel de zomervakantie in!
Wil je ook aan de slag met natuur- en milieueducatie in jouw lessen of op jouw BSO? Of ben je op zoek naar invulling voor de Rijke Schooldag? Neem eens een kijkje in ons lesmateriaal. Het volledige aanbod is te downloaden zonder inloggen. Keuzestress? De ‘Eerste Hulp bij NME Flowchart‘ helpt je op weg.
Natuurlijk kan je ook altijd contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken.
Voor alle onderwijsmensen: een fijne zomervakantie!